گزارش کارورزی چهار (4) دانشجو معلم

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی
گزارش کارورزی چهار (4) دانشجو معلم
نظام تعلیم و تربیت در کشور ما که عنایت ویژه ای به نقش و اهمیت پژوهش مبذول داشته است.برنامه کارورزی که از ترم دوم در دانشگاه فرهنگیان اجرا شده مزایای زیادی برای دانشجو معلمان بخصوص بنده داشته است. و در واقع این دوره از هر واحد درسی ارزشمندتر است چرا که دانشجو با مشاهده عینی واقعیت روبه رو شده و برای جبران نواقصات خود در زمینه تعلیم وتربیت بر اساس روش های نوین از تجربیات اساتید محترم استفاده می کند در طول این ترم یکسری فرم هایی به ما داده شد که هر کدام از آنها دارای یک عنوان و زیر مجموعه بوده به دین صورت که یک محتوای یادگیری را در کلاس اجرا نموده و سپس بر اساس آن عنوان ها فرایند هدایت و ارائه بازخورد ،تحلیل و تفسیر صورت می گیرد و در پایان پیامد های یادگیری که به سر انجام رسید به صورت پژوهش روایی ارائه می گردد و...


مقدمه
فصل اول
گزارش روایتی
گزارش مشاهدات جلسه مشاور با انجمن اولیا و مربیان
فصل دوم
نمونه های طرح درس
گزارش پایانی ( پژوهش روایتی )




کارورزی در مراکز تربیت معلم به مثابه بالا رفتن از نردبانی است که در گودالی ژرف و بی نور گذاشته شده است. و می خواهیم از پلکان آن بالا برویم تا به روشنایی پهناور دشت برسیم. باید به این فکر بیفتیم که چگونه می توان از این نردبان بالا رفت. آن چه مسلم است باید پلکان نردبان را یک به یک طی کرد تا به سلامت به اوج رسید.
آن گاه که نردبان را لمس می کنیم و روی اولین پله قرار می گیریم، کم و کیف آن را احساس خواهیم کرد و از همان پله اول متوجه طرز قرار گرفتن، استقامت و اطمینان از پابرجایی آن خواهیم شد. آن چه را درباره صعود از نردبان شنیده ایم و خوانده ایم به ذهنمان می آید و سعی می کنیم آیین نامه های پیمایش نردبان را به کار بندیم، و پلکان آن را یکی پس از دیگری در نوردیم. هر پله ای را که پشت سر می گذاریم آشنایی مان با نردبان بیش تر می شود و ایمنی و اطمینانی را که در اولین گام حس کرده ایم قوت می گیرد و لحظه به لحظه به فضای روشن تری می رسیم. در چنین گودال عمیق و تاریکی که هیچ چیز قابلیت آشکاری برای تشخیص و تمییز ندارد، پرش و جهش به بالای نردبان محال است و با خیال پردازی هم نمی توان خود را در پله آخر قرار داد. اگر هم تصور کنیم که می توان پله ها را یک در میان، یا چند تا با هم پیمود و بدون لمس پله ای از روی آن عبور کردو بالا رفت، اشتباه می کنیم. چون زود خسته خواهیم شد و به نفس نفس خواهیم افتاد. آن وقت نه تنها روشنایی سطح بالا را نخواهیم دید، بلکه تیرگی پایین گودال تیره تر می نماید. بعید هم نیست که در اثر شتاب پایمان به مانعی برخورد کند، یا پله ای زیر پایمان بشکند و سرنگون شویم. عاقلانه ترین راه این است که با شیوه ای درست و سنجیده از نردبان بالا برویم. یعنی از پله ای به پله ای دیگر. سرعت سعود مطرح نیست. کارورزی در دانشگاه فرهنگیان یعنی به عمل کشیدن مطالب تئوری همراه با تمرینات متعدد و مکرر برای رسیدن به مهارت های عملی تدریس. تنها فعالیتی که این دانشگاه را از دیگر مراکز آموزشی جدا می سازد یادگیری مهارت های حرفه ای تدریس است که با عناوین مختلفی چون »کارورزی «،» تمرین دبیری « ،» تدریس عملی « یا » کارآموزی «شناخته شده است. شک نیست که مهارت های حرفه ای تدریس، به مثابه سایر حرفه ها، باید مورد تمرین های مکرر و مکرر قرار بگیرند و با تجربه های شخصی دانشجو معلمان بیامیزند، و ارزشیابی های مداومی از آن ها به عمل آید، تا داوطلبان این حرفه به مرحله استادکار ماهر برسند و با اطمینان خاطر روانه کلاس های درس در مدارس بشوند. متأسفانه در حال حاضر کارورزی و تمرینات تدریس عملی دانشجو معلمان قسمت ناچیزی از فعالیت های ما را در برمی گیرد.


در طول مدتی که من به همراه دوتا از دوستان دیگرم بنام های آقایان ..................... به مدرسه ایثاربرای گذراندن دوره کارورزی4 می رفتیم طبق معمول و روال ترم پیش روزهای یکشنبه برای رفتن به کارورزی آماده رفتن می شدیم. با توجه به اینکه مدارسی که ما میرفتیم بصورت شیفتی بود می باسیت هفته ای صبح و هفته ی دیگر را در بعداز ظهر می رفتیم و بخاطر همین دلیل هم در روز های یکشنبه کلاس دیگری در دانشگاه نداشتیم، همین موضوع باعث می شد که با آرامش خاطر و آمادگی بیشتری خود را مهیای رفتن به کارورزی می کردیم.
در طول 9 الی 10 هفته ای که به کارورزی رفتیم اینبار سعی خود را براین گذاشتیم که در این ترم با توجه به تاکییدات استاد محترم آقای نقی زاده و با توجه به اینکه در مهرماه می بایست آماده حضور در کلاس درس در مدارس می شدیم نظر بر این شد که هرکدام از ما سه نفر هر کدام دو جلسه را به تدریس در کلاس ها در درس تفکر و سبک زندگی پرداخته و با همکاری یکدیگر نقاط ضعف خود را شناخته و به اصلاح آنها بپردازیم.
بنابراین هر کدام از ما بعد از آماده کردن طرح درس های خود و هماهنگی لازم بین مسئولین مدرسه به تدریس موضوع مورد نظر خود مشغول شده و تجربه جدید و بسیار مفیدی نیز از آن بدست آوردیم و با نقاط ضعف خود آشنا شده آنها را اصلاح کرده و دوباره آنها را در بوته آزمایش گذاشتیم .
با توجه به اینکه در کارورزی 4 نوع فعالیت تعیین شده برای دانشجویان متفاوت با سایر کارورزی ها بود بنابراین برای تک تک ماها جالب و بسیار مفید واقع شد و همچنین با استقبال اکثر دنشجویان نیز مواجه شد.
در طول کارورزی 4 علاوه بر تدریس در کلاس ها جلساتی را هم در خدمت آقای پیرترمنی مشاور محترم مدرسه ایثار بودیم و درکنار آن تلاش کردیم که هم کمکی به ایشان برای پیشبرد اهدافشان در مدرسه کرده باشیم و هم از تجربیات ایشان در امر مشاور و مسائل و مشکلات پیش رو آشنا شیم .
بنابراین در خلال گزارشی که برای کارورزی 4 نوشتم علاوه بر نمونه طرح درس هایی که در کلاس اجرا کردم، سایر فعالیت هایی که در مدرسه انجام دادیم را بیان کرده ام. 
به همین دلیل یک نمونه از مواردی که برای من جالب بود و مهم دانستم که در قالب این گزارش ذکر کنم جلسه انجمن اولیا و مربیان بود که خود نیز در این جلسه حضور داشتم و به شرح این جلسه در گزارش خود پرداخته ام.
 

دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی

تعداد مشاهده: 6357 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش

تعداد صفحات: 22

حجم فایل:351 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252