گزارش کارورزی چهار عالی رشته علوم تربیتی

دسته بندي : کتاب » آموزشی
گزارش کارورزی چهار عالی رشته علوم تربیتی

فهرست

چکیده.........................................................................................................5
مقدمه..........................................................................................................5
فصل اول
بخش اول: کاربرگ ها (طراحی واحد یادگیری).................................. 8
بخش دوم :اجرای واحد یادگیری
گزارش تدریس اول...................................................................................15
گزارش تدریس دوم..................................................................................18
فصل سوم :
گزارشی از ترم چهار...............................................................................20
نقد فیلم تدریس دوستان....................................................................25



چکیده
یکی از راهکارهای عملیاتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گسترش فرهنگ تفکر و پژوهش محوری و ایجاد شبکه های فعال پژوهشی درنظام تعلیم وتربیت است تا نظام آموزشی باتحولات جهانی در عرصه های علمی، فناوری و... همگام باشد. این راهکار نیازمند معلمانی خردمند ، خلاق و نوآوری است که روحیه ی کنجکاوی وپژوهشگری داشته باشند و از روشهای نوین درفرایندیاددهی- یادگیری استقبال کنند تا بتوانند دانش آموزانی پژوهشگر تربیت نمایند. یکی از روشهایی که امروزه اکثرنظام های آموزشی دنیا برآن متمرکز شده اند، فرایند درس پژوهی است که موجب پرورش حرفه ای معلم می شود.لذا در این ترم از کارورزی با گروه درس پژوه به بررسی یک فصل از کتاب فارسی سوم پرداختیم و پس از تشکیل جلسات متعدد با گروهمان ، نقشه ذهنی محتوا را طراحی کردیم و سپس با کمک نقشه ذهنی طرح درسمان را نوشته و در گروه آن را نقد کرده و پس از رفع اشکالات، طرح درس را به اجرا در آوردیم و در نهایت به نقد و ارزیابی اجرا در گروه پرداخته و نواقص کار را اصلاح کردیم و طرح را دوباره اجرا کردیم. در پایان گزارشی از تمام مراحل نوشته شد.

مقدمه
درس پژوهی رویکرد نوین درنظام آموزشی مدارس بسیاری ازکشورهاست. امروزه درچین، انگلستان، ژاپن، آمریکا وآفریقای جنوبی ازاین فرایند برای غنی سازی فرایند یادگیری بهره برداری می کنند و برای تحول درآموزش وپرورش،اصلاحات آموزشی را درگرو توانمندسازی معلم وغنی سازی فرایند یاددهی- یادگیری می دانند وبراجرای آن درمدارس متمرکزشده اند وبرخی مانند ژاپن وآمریکا از اجرای آن درمدارس بسیار رضایت دارند
(محمدی، 1394).
براساس یافته های پژوهشی محمد رضاسرکارآرانی( 1390) درس پژوهی موجب گسترش فرهنگ یادگیری درمدارس وارتقا مهارتهای حرفه ای معلمان وبهبود کیفیت یادگیری در دانش آموزان می شود. فرایند درس پژوهی دربیشتر مدارس کشور و دوره های ابتدایی، متوسطه اول و دوم قابلیت اجرایی دارد ومعلمان یک رشته درسی می توانند درسال یک یا دوبار آن را اجرا کنند. همه معلمان هم رشته درسی می توانند از این فرایند درتدریس استفاده نمایند ودرنهایت، مدرسه به سازمانی یادگیرنده تبدیل شود ومحلی باشد که مدیر، معاون، آموزگار، دبیر، مشاور، دانش آموز و اولیا در آن رشد کنند.
معلمان با اجرای فرایند درس پژوهی ازیکدیگرمطالب و روش های جدید یاد می گیرند، درتجارب آموزشی هم سهیم می شوند، در رفتارهای آموزشی خود بازنگری و بازاندیشی می کنند، راههای بهتری برای یاددادن ویاد گرفتن می آموزند وبه تولید دانش حرفه ای کمک می کنند. آنها فرهنگ مشارکتی را تقویت می کنند، به بهسازی کلاس درس کمک می کنند، معلمان تازه کار و باسابقه درکنارهم قرارمی گیرند، فضایی صمیمی و دوستانه درمدرسه شکل می گیرد، معلمان ایده های نو را از هم می آموزند، پژوهش درمدرسه توسعه می یابد و روابط انسانی بین کارکنان تقویت می شود.


دسته بندی: کتاب » آموزشی

تعداد مشاهده: 6341 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش - دارای منبع

تعداد صفحات: 31

حجم فایل:481 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252